13 lipca 2015

LA CASINA DELLE CIVETTE CZYLI.... DOM SÓW?

Tytuł ze znakiem zapytania, ponieważ przekopałam internet wzdłuż i wszerz i tłumaczenia tej nazwy na j. polski nie znalazłam. W ogóle znaleźć po polsku jakąkolwiek informację na temat tego miejsca to ... naprawdę trzeba wiedzieć czego szukać. Trochę przykre, bo to muzeum dość wyjątkowe, nie trzeba nawet wchodzić do środka, by się nim zauroczyć, a znajduje się właściwie w centrum Rzymu (via Nomentana 70, ok. 1,5 km od Termini).

Villa Torlonia - to niewielki park, pozornie niepozorny, a jednak warto do niego zajrzeć. Oprócz wyjątkowo dużej liczby palm, które się tam znajdują, kryje też kilka innych ciekawostek. Nie zdążyłam jeszcze zgłębić wszystkich ze względu na to, że odkryłam go niedawno, potem długo się zbierałam, by się tam wybrać, a w końcu straszliwy upał nie pozwolił na dłuższy spacer. Ale celem było muzeum La Casina delle Civette, i to zachwyciło mnie niezwykle.. 

Budynek został zaprojektowany w 1840 r. przez Giuseppe Japelliego dla księcia Alessandra Torlonia, jednak dopiero od 1916 r. zaczęto nazywać go Sowim Domem (The House of the Owls), prawdopodobnie ze względu na witraże przedstawiające sowy wśród bluszczu (stworzone w 1914 r.) lub dlatego, że motyw sów jest motywem dominującym w dekoracjach i umeblowaniu domu (książę Giovanni ponoć kochał ezoteryczne motywy). 

Kiedy w 1978 r. miasto przejęło park, cały teren wraz z zabudowaniami był w ruinie. Zarówno pożar w 1991 r., jak i akty wandalizmu i grabieży, pogorszyły jeszcze stan budynku. Jego obecny wygląd to efekt wieloletniej (1992-1997), starannej renowacji, możliwej dzięki resztkom ocalałej dokumentacji.

Polecam to miejsce także dlatego, że jest bardzo spokojne, nie ma ludzi, za to można się zrelaksować pod palmą podczas zwiedzania miasta.












6 komentarzy:

  1. Piękny, zupełnie inny, jak będę w Rzymie, koniecznie skorzystam z możliwości obejrzenia go ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tam gdzie palmy jest zawsze pięknie :). A muzeum w nocy zapewnie wygląda creepy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w nocy jeszcze nie widziałam, ale wszystko przede mną ;)

      Usuń