16 września 2013

bajkowe Alberobello

Jak już wspominałam wiele razy, każda część Włoch ma jakieś swoje perełki.
Dziś zabieram Was na południe, do Puglii 
(nie wiem dlaczego po polsku to Apuglia, nie podoba mi się taka nazwa, więc zostanę przy włoskiej)
do jednego z najsłodszych miejsc, jakie udało mi się tutaj zwiedzić - Alberobello
(obok Alberobello jest jeszcze jedno cudowne miasteczko, ale o nim innym razem).

Alberobello to miniaturowe miasto trulli - okrągłych małych domków z kamienia ze stożkowymi dachami.
Gdyby zapytać, co było powodem budowania domów a tak małych rozmiarach,
pierwsza myśl, jaka przychodzi do głowy to... ??

Bo mieszkali tam mali ludzie:)

Nie. Historia trulli jest trochę inna i sięga XVI w.
Powód jest niezbyt romantyczny i wynikał trochę z "cwaniactwa" mieszkańców.
Byli oni bowiem na usługach panów feudalnych, właścicieli tego terytorium, a prowizoryczne domy, których dachy były wybudowane tak, aby w razie kontroli podatkowej można je było szybko wyburzyć, a po później równie szybko odbudować, pozwały osadnikom uniknąć płacenia podatków od zasiedlenia.

Obecnie Alberobello znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO
i co roku jest odwiedzane przez rzesze turystów. 
Nic dziwnego, to jedno z najciekawszych miejsc regionu...







Dachy domków zdobione są znakami i symbolami, co wynika z wierzeń ludowych bądź religijnych mieszkańców, bądź też są to symbole zodiakalne.
No to kto chciałby sobie strzelić taką chatkę zamiast 200 m kw.???

21 komentarzy:

  1. Jaka szkoda, że to jest tak daleko.

    OdpowiedzUsuń
  2. @Agnieszka, no niestety nawet z Rzymu to kawał drogi...

    OdpowiedzUsuń
  3. ahhhh, no miałabym co tam robić z moim aparatem... piękne miejsce!
    drugie zdjęcie jest zarąbiste!

    OdpowiedzUsuń
  4. @Myska, haha, to samo pomyślałam tam na miejscu:)

    OdpowiedzUsuń
  5. @Żanet, z aparatem można poszaleć ale nie w lipcu, bo tyle ludzi.. a na drugim zdjęciu byłam i ja tylko się wycięłam (dlatego jest ładne hehe)

    OdpowiedzUsuń
  6. O Ty niegrzeczna, żeby się tak ze zdjęć wycinać. Wstyd. Proszę się poprawić!

    OdpowiedzUsuń
  7. przepiękne, niedawno czytałam o tym miejscu, ale być w nim, to zupełnie inna sprawa, a z niedokończonymi domkami i dachami - zupełnie jak Egipt dziś, no przed zamieszkami...

    OdpowiedzUsuń
  8. @Lucy, nie chciałam zakłócać ogólnych wrażeń swoją skromną osobą:) ale na jednym jestem (taka malutka) :)))

    OdpowiedzUsuń
  9. @Jo, no właśnie nie wiem o co chodzi z tymi domami w Egipcie.. już ktoś mi o tym mówił, ale to chyba dotyczy Hurgady??? bo w Kairze takich domów nie ma.... czy się mylę???

    OdpowiedzUsuń
  10. O matko, dziękuję Ci za pokazanie mi tego miejsca. Jest niewiarygodne. Jak je odkryłaś?

    OdpowiedzUsuń
  11. @Travelling Milady, byliśmy w zeszłym roku na wakacjach w Puglii i szukałam w przewodniku co tam ciekawego można zobaczyć... i tak trafiłam... a jest jeszcze jedno piękne miejsce niedaleko, Locorotondo i o nim też napiszę wkrótce:))

    OdpowiedzUsuń
  12. Dobra, w przyszłym roku olewam Grecję, zmieniam kierunek podróży i zaczynam zwiedzać Twoją Italię :) Pięknie jest tam u Ciebie

    OdpowiedzUsuń
  13. niesamowita architektura i piękne zdjęcia .. niestety nigdy nie dotarłem do Puglii ...ale bardzo lubię Primitivo czerwone wytrawne winko z tego rejonu .. wbrew nazwie jest świetne .. grono znane jest w Stanach jako Zinfandel :^)

    OdpowiedzUsuń
  14. @Kiosc, Kasiu, jeszcze piękniej w realu, przyjeżdżaj!! ja za to marzę o Grecji:)

    OdpowiedzUsuń
  15. @Piotrek, no widzisz, a ja akurat tego wina nie próbowałam, ale jeśli czerwone wytrawne to zdecydowanie moje:)

    OdpowiedzUsuń
  16. To już się nie mogę doczekać co jeszcze masz w zanadrzu. Bo po tym poście oniemiałam:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Wspaniala podróż po Wloszech Madziu :) Aż sie cieplutko robi od tych zdjęć:)

    OdpowiedzUsuń
  18. @Travelling Milady, mam mam coś jeszcze:)

    OdpowiedzUsuń
  19. @Maria P, Marysiu, dziękuję:))

    OdpowiedzUsuń
  20. ja tam bym się skusiła na taki domek
    szkoda, że z Mediolanu jest tak daleko :-(

    OdpowiedzUsuń